De nieuwe belasting, die 132 miljoen euro per jaar moet opleveren, bleek een
van de manieren om de Belgische begroting voor volgend jaar op het nippertje
rond te krijgen, enkele uren voor de aangekondigde presentatie in het
parlement.

De vliegtaks is in Nederland op 1 juli ingevoerd. Die was volgens KLM
al een van de voornaamste oorzaken dat er 230.000 passagiers minder
vertrokken vanaf Schiphol in de maanden juli en augustus vergeleken met
vorig jaar. Dat scheelt veel inkomsten voor KLM en Schiphol, stelde KLM nog
vorige week.

Voor passagiers kan het echter best voordelig zijn om net over de grens in het
vliegtuig te stappen. De vliegtaks bedraagt 11,25 euro bij vliegreizen
binnen de Europese Unie, bij reizen van meer dan 2500 kilometer bedraagt de
taks 45 euro per ticket.

Als België de vliegtaks echt doorzet, kunnen Nederlanders nog wel
uitwijken naar vliegvelden in Duitsland, zoals Düsseldorf en Aken.

De Belgische vliegtaks past in een reeks maatregelen die totaal ruim 6 miljard
euro moeten opleveren om de begroting 2009 sluitend te maken. Besloten is
onder meer dat de deelstaten 800 miljoen moeten afstaan. Vlaanderen is
daarmee nog niet akkoord.

Idee is ook dat een aanzienlijk aantal ambtenaren niet wordt vervangen.
Minister van Ondernemen Vincent van Quickenborne sprak over vijfduizend
ambtenaren. De regering wil verder dat elektriciteitsproducenten 500 miljoen
euro bijdragen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl